"לא הייתי רוצה את בתי הענק של הלקוחות": ביקור במטבחון של האדריכל פיצו קדם

הן עושות ישיבות צוות בקולנוע ("כדי לשאוב השראה") ומתלבשות בקלאס - אבל האדריכלות שמתכננות בתים לאלפיון העליון לאו דווקא חולמות על אורח החיים של הלקוחות ("הדירה שלי מייצגת את איקאה בכבוד") • ביקרנו במטבחון האדריכל פיצו קדם • הברזייה

מימין: איילה גרינוולד, שירלי מרקו, אביטל שנהב שני / צילום: איל יצהר
מימין: איילה גרינוולד, שירלי מרקו, אביטל שנהב שני / צילום: איל יצהר

המטבחון של:

פיצו קדם, משרד אדריכלים בתל אביב

משתתפות בשיחה:

1.איילה גרינוולד, 35, נשואה + 2, מרמת גן. אדריכלית, שלוש שנים בחברה
 
2. שירלי מרקו, 49, בזוגיות + 3, מתל אביב, אדריכלית, שש שנים בחברה

3. אביטל שנהב שני, 36, נשואה + 2, מתל אביב. אדריכלית, חמש שנים בחברה

מה מיוחד במטבחון:

מכונת קפה, תה, יין לבן לאירועים משרדיים. אוכל מביאים מהבית או קונים בשדרות רוטשילד, ולפעמים מתכנסים לאכול ביחד גבינות, לחמים ויין. 

על מה מדברים?

מה זה פיצו קדם: משרדו של האדריכל פיצו קדם שוכן בתל אביב ומתמחה בבניית בתי מגורים לאלפיון העליון ובפרויקטים מסחריים, גם ברחבי העולם. בין הפרויקטים הידועים: מסעדת טאיזו, המסעדות החדשות של יובל בן נריה ושל יוסי שטרית, ובית שכיכב בסדרה של נטפליקס על בתים מיוחדים בעולם.

מאיפה הגעתן? שירלי למדה במכללת תל אביב, ועבדה במשרד שהתמחה בתכנון מוזיאלי ותערוכות אמנות, שם לקחה חלק בחידוש המוזיאון באושוויץ. איילה למדה בבצלאל ועבדה שבע שנים במשרד אדריכלים המתמחה בבתים פרטיים ובעיצוב פנים, ואביטל למדה בטכניון ועבדה במשרדים שהתמחו בבנייני מגורים, מלונות ומבני ציבור.

נשים אדריכליות: המשרד מעסיק 11 אדריכליות ואדריכל אחד, מלבד פיצו קדם. אביטל: "בעשורים האחרונים התחום הולך לכיוון הנשי, גם בבתי הספר לאדריכלות וגם בפרקטיקה".

שירלי מאשרת: "אני אישית לא מכירה משהו אחר, כך היה בכל משרד שעבדתי בו".

מסקיצה לאתר בנייה: הקו העיצובי של המשרד נקי ומודרני, והפרטים נבחרים בקפידה. איילה: "השלב המרגש הוא בניית הקונספט: לחשוב על שפה מסוימת. זה יכול להיות בחירה של חומר או צורה".

לאביטל עושה את זה שלב הביצוע: "אחרי התכנון הארוך, יש את הרגע שאת הולכת לאתר הבנייה, ורואה את השרטוט שלך סוף סוף הופך למציאות".

על מה עובדים: אביטל עובדת על המסעדה החדשה של השף יוסי שטרית: "הוא מעורב מאוד בעיצוב ובתכנון. התחושה היא כאילו אנחנו מתכננים לו את הבית".

איילה תכננה לאחרונה דירה החולשת על קומה שלמה בת"א. "לזוג צעיר עם שני ילדים, תושבי חוץ, שגם ביקשו שנתכנן להם את הבית בחו"ל".

מה לובשים: בדר"כ מכנסיים שחורים עם חולצת T או חולצה מכופתרת. בימים שמבקרים באתר בנייה צריך נעליים סגורות וקשיחות.

אביטל מבקשת לנפץ כמה סטיגמות: "בניגוד לקלישאה (ולתמונה) של האדריכל בשחור, מתלבשים דווקא מגוון".

הטרנדים: הבקשה שהכי חוזרת אצל הלקוחות זה שהחלל יהיה פרקטי ויכיל הרבה מקומות אחסון. וגם "לדאוג לבידוד אקוסטי טוב ופרטיות". ואיך נראה הבית של האדריכלות עצמן? נראה שהסנדלר הולך יחף. "הדירה שלי מייצגת את איקאה בכבוד", חושפת שירלי.

תקציב: לקוחות המשרד נמנים עם האלפיון העליון ומגיעים עם סכום נדיב לבניית בית חלומות. אבל מסתבר שהעבודה על בתים נוצצים שכאלו לא ממש מעוררת בהן קנאה.

אביטל: "אני ממש לא חולמת לגור בבית ענק. העבודה חושפת אותנו לקשיים של תחזוקה ותפעול בתים כאלה".

גם שירלי טוענת שאין לה פנטזיות בעניין. "לגור בבית כזה מעוצב זה קצת מציק. לא חושבת שהייתי רוצה את הבתים של הלקוחות".

ישיבת צוות בקולנוע: חלק מפעילות המשרד כוללת הליכה משותפת לתערוכות, מופעים וסרטים. "כדי לקבל השראה", אומרת איילה. "עיצוב זה הכול: זה אוכל טוב, אמנות, סרט מעניין, כל הדברים האלה עוזרים בצורה ישירה ועקיפה להיות אדריכליות טובות יותר".

מה הלאה: שירלי מקווה לתכנן "חלל מוזיאלי לאומנות מתחלפת". איילה חולמת לתכנן ספא. "זאת נראית לי פרוגרמה מדהימה. עיניי נשואות ל-Therme Vals Spa בשוויץ של האדריכל פטר צומטור". ואביטל רוצה לתכנן מבנה דתי: "לא משנה לי איזו דת".