פרשת הצוללות שמסעירה את המעצמות: צרפת מאיימת על עתיד נאט"ו

למרות שראש ממשלת אוסטרליה אמר כי ממשלתו הביעה בפני צרפת הסתייגויות מעסקת הצוללות מבעוד מועד, צרפת ממשיכה את הקו הנוקשה נגד ביטול רכש הצוללות ממנה • שר החוץ הצרפתי הודיע כי במדינתנו  "זקוקים להבהרות נוספות, הרי יש חוזים קיימים", ואף איים כי למשבר "תהיה השפעה על עתיד נאט"ו"

נשיא צרפת עמנואל מקרון. תגובה חריפה / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"
נשיא צרפת עמנואל מקרון. תגובה חריפה / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון טוען כי ממשלתו הביעה בפני צרפת הסתייגויות מעסקת הצוללות מבעוד מועד, ומתח ביקורת על התגובה החריפה של נשיא צרפת עמנואל מקרון על ביטול העסקה בין מלבורן לפריז.

זאת לאחר שצרפת השיבה את שגריריה מקנברה ומוושינגטון להתייעצויות בסוף השבוע, צעד חסר תקדים בזמנים המודרניים, בעקבות עסקה אמריקאית-בריטית-אוסטרלית להקמת צי צוללות המונעות על ידי כורים גרעיניים. העסקה היא חלק מברית אסטרטגית בין המדינות, והובילה לביטול עסקה קיימת להקמת צי צוללות דיזל שצרפת הייתה אמורה לבנות בעבור אוסטרליה כחלק מברית ביניהן.

ראש הממשלה מוריסון אמר לתקשורת במדינה, כי הזהיר את מקרון כבר ביוני האחרון כי העסקה עלולה לא לצאת לפועל. "הבהרתי את זה באופן ברור במהלך ארוחת ערב בפריז" אמר מוריסון, "הבהרתי שיש לנו חששות משמעותיים לגבי היכולת של צוללות רגילות להתמודד עם המצב האסטרטגי שאנו נמצאים בו". צוללות המונעות על ידי אנרגיה גרעינית יכולות לכסות שטחים נרחבים יותר ללא צורך לתדלק, בין השאר.

למרות הדברים, צרפת המשיכה להפגין תדהמה וזעזוע מההחלטה האוסטרלית. שר החוץ הצרפתי, שכיהן בעבר כשר ההגנה והיה אחראי על חיזוק הקשרים עם אוסטרליה באזור האוקיינוס השקט והים ההודי, אמר כי העסקה היא תקיעת "סכין בגב" מצד אוסטרליה וארה"ב. "ההחלטה החד-צדדית, הברוטלית, הבלתי-צפויה דומה מאוד להתנהגות של טראמפ", אמר השר, ז'אן-איב לה דריאן. שווי העסקה להקמת צי צוללות מסוג "ברקודה" עומד על כ-31 מיליארד אירו וכונה בצרפת "עסקת העשור".

השר גם רמז כי צרפת לא מתכוונת לוותר על פיצוי על ביטול העסקה. "זה לא נגמר", אמר לה דריאן, "אנחנו זקוקים להבהרות נוספות, הרי יש חוזים קיימים". מוקדם יותר אמר באופן גלוי כי הסיבה שצרפת לא השיבה את השגריר גם מלונדון היא בגלל ש"אנחנו מודעים לאופי האופורטוניסטי" של בריטניה, וכי המדינה היא בבחינת "גלגל חמישי" לעסקה, ולא הייתה היוזמת העיקרית שלה.

ברמה האסטרטגית, לה דריאן אמר כי לברית החדשה ולביטול העסקה "תהיה השפעה על עתיד נאט"ו". צרפת אינה מאיימת בשלב זה לשוב ולפרוש מהברית הטרנס-אטנלנטית, אולם שיתוף הפעולה שלה במסגרת הברית עשוי להיפגע.

ביידן הבטיח לשקם את היחסים של אירופה וארה"ב אחרי שנות טראמפ, שזלזל באופן פומבי בנאט"ו ותהה אם היא רלוונטית יותר. אך הצעד הנוכחי ממחיש כי הוא ממקד את פעולות הממשל האמריקאי הנוכחי בגיבוש כוח-נגד לסין, מבחינה כלכלית וצבאית.