רגע לפני הבחירות בגרמניה: המועמד המוביל מציע להטיל מס על העשירים

העלאת שכר מינימום דרמטית, ייצוב רמות הפנסיה באופן שיעוגן בחוק וגם הגדלת המסים שיוטלו על הגרמנים העשירים ביותר במדינה: אלו עיקרי התוכנית הכלכלית של אולף שולץ, מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לבחירות שיתקיימו בעוד שבוע • "מי שמרוויחים הרבה יחסית, כמוני, יכולים להרשות לעצמם לתרום יותר לטובת הקהילה", אמר

אולף שולץ, מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לבחירות בגרמניה / צילום: Associated Press, Michel Euler
אולף שולץ, מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לבחירות בגרמניה / צילום: Associated Press, Michel Euler

אולף שולץ, מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המוביל לפי הסקרים האחרונים במרוץ להקמת ממשלה בגרמניה בבחירות שיתקיימו ביום ראשון הבא (26 בספטמבר), מציג בראיון לראשונה תוכנית כלכלית ספציפית לשנים הקרובות. התוכנית כוללת העלאת שכר מינימום דרמטית כבר בשנה הבאה, ייצוב רמות הפנסיה באופן שיעוגן בחוק - וגם הגדלת המסים שיוטלו על שכבת הגרמנים העשירים ביותר במדינה.

לפי תמונת המצב הנוכחית והסקרים האחרונים, הסוציאל-דמוקרטים (SPD) יהיו המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט הגרמני, ושולץ יקבל את המפתחות להרכבת קואליציה. הליך זה צפוי להיות סבוך במיוחד בבחירות הנוכחיות, בגלל שייערב ככל הנראה שלוש מפלגות - ודרישות סותרות מבחינה חברתית וכלכלית מצדן.

בראיון לעיתון "בילד" שהתפרסם הבוקר (א') הציג שולץ, שנחשב לפוליטיקאי השייך למחנה השמרני יחסית במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, את הקווים האדומים של מפלגתו לקראת המשא ומתן הקואליציוני.

"אני מבטיח לאזרחים: כאשר אני אהיה קאנצלר, שכר המינימום יעלה ל-12 אירו כבר בשנה הבאה. ואני מבטיח: הפנסיות יהיו יציבות וגיל הפרישה לא ימשיך לעלות", אמר שולץ. שתי הבטחות אלה הן חלק מעיקרי מצע הבחירות של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ביחד עם הגנה טובה יותר על שוכרי דירות בגרמניה. שולץ אמר בעימות האחרון כי יקדם מנגנון המאפשר לבעלי דירות בגרמניה להעלות את השכירות לדיירים רק בשיעור האינפלציה - ולא יותר.

שתי ההבטחות, אמר שולץ, יהיו חלק מכל קואליציה שהוא יוביל. "לא תהיה קואליציה ללא התנאים הללו", אמר שר האוצר המכהן, "כולם יכולים לסמוך על הממשלה שאוביל לקיים אותן".

לראשונה, הבהיר שולץ גם למה מתכוונת מפלגתו כשקראה במצע שלה להגדיל את המיסוי של שכבת העשירים ביותר במדינה. לדבריו, שיעור המס המקסימלי יעלה מ-42% כיום לשכבה המרוויחה הרבה באופן יחסי (יותר מ-275 אלף אירו בשנה) לשיעור מס מקסימלי של 46%. לדבריו, העלאת מס ההכנסה לשכבה זו תאפשר הקלות מס למי שמרוויחים פחות (פחות מ-100 אלף אירו לשנה), שהם רוב האוכלוסייה במדינה. "נוכל לממן זאת רק על ידי העלאה מתונה של המסים על מי שמרוויחים הרבה... מי שמרוויחים הרבה יחסית, כמוני, יכולים להרשות לעצמם לתרום יותר לטובת הקהילה", ציין.

ההצהרות הללו עשויות להקשות על שולץ להקים קואליציה עם מפלגת FDP הליברלית, שהציבה גם היא קווים אדומים למשא ומתן עתידי, ביניהם אי-העמקת הגירעון באופן קבוע בחוק וגם לא להעלאת מסים. מנהיג המפלגה, כריסטיאן לינדנר, שואף לקבל את תפקיד שר האוצר בקואליציה הבאה שתשלוט בגרמניה - בין אם בהנהגת הסוציאל-דמוקרטים או השמרנים - והצהיר כי מפלגתו "תשמור שגרמניה לא תשבור שמאלה מבחינה כלכלית".

מפלגת "הירוקים", שגם היא מועמדת להיות חברה בקואליציה בהובלת הסוציאל-דמוקרטים, תומכת גם היא בהעלאת מסים לעשירים, אך דורשת צעדים חמורים יותר כדי לממן הוצאה נוספת של יותר מ-50 מיליארד אירו בשנה על אנרגיות מתחדשות ומאבק בשינויי האקלים.

לעומת הצהרות שולץ, ארמין לאשט, המועמד מטעם האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CSU-CDU), שמפגר בסקרים, אמר כי קואליציה בראשותו לא תעלה מסים, "משום שהדבר יפגע בצמיחה המחודשת של המשק הגרמני" אחרי ההתמודדות עם מגיפת הקורונה.