שבע שנים אחרי שיצאה לדרך, המכונית האוטונומית של אפל עדיין תקועה

פיתוח המכונית האוטונומית של אפל - פרויקט "טיטאן" - דורך במקום, שבע שנים מהקמתו • מנהלים בכירים שעורקים, ניסויים לא מוצלחים ושאפתנות יתר משאירים את ענקית הטכנולוגיה הרחק מאחור במרוץ אל עבר הרכב האוטונומי

הרכב האוטונומי של אפל בנסיעת מבחן בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
הרכב האוטונומי של אפל בנסיעת מבחן בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

פרויקט "טיטאן" איבד השבוע עוד מנהל בכיר, רביעי במספר בחודשים האחרונים. הפעם זה דאג פילד - לשעבר מנהל בפרויקט טסלה, שהוביל את הפרויקט החשאי של אפל לפיתוח רכב אוטונומי, ועכשיו ערק לחברת פורד. המשקיעים נבהלו, אבל מנהלים בכירים באפל הבטיחו שאמנם נדרש ארגון מחדש, אבל לא כזה שכולל פיטורים נוספים. לפי דיווח של בלומברג, מי שיתפוס פיקוד על פרויקט "טיטאן" הוא קווין לינץ', שעמד בראש פרויקט השעון החכם של אפל, בין השאר.

שורת הבכירים הנושרים היא עוד סדק שנגלה על הפרויקט בן שבע השנים, ונדמה כי הוא לא מתקדם לקראת השלמתו. אפל לא הודתה מעולם בקיומו של פרויקט טיטאן, אבל לפי הנתונים מהדוחות שהיא מחויבת להגיש על הניסיונות בפועל שהיא מבצעת ברכב האוטונומי, אפשר להבין כמה המכונית שלה עוד רחוקה מהכביש. דוחות מהשנה האחרונה מציגים כ-30 אלף קילומטר של נסיעות אוטונומיות ניסיוניות, הרבה פחות מ-100 אלף הקילומטרים הניסיוניים שגמעה המכונית האוטונומית של Waymo, אחותה הקטנה של גוגל.

בשנת 2015, כשטים קוק, המנכ"ל של אפל, הזכיר את החזון של רכב אוטונומי, הוא אמר שהוא שואף לכך שלנהגים תהיה "חוויית אייפון במכונית שלהם". קוק דיבר אז על המכונית האוטונומית בתור המוצר החדש שהחברה זקוקה לו, כי אז היה נדמה ששוק הסמארטפון רווי לגמרי, והעתיד העסקי נראה מאיים. אבל אפל היא לא החברה היחידה שהחזון הראשוני שלה התגלה כשאפתני יותר מאשר מציאותי.

כידוע, ההבטחה שבתעשיית הרכבים האוטונומיים טרם הבשילה. אף חברה עוד לא פיצחה את האגוז הזה, ואפילו טסלה, שאלון מאסק צפה לה ב-2016 להיות מוכנה תוך שנתיים, עוד מתאמצת על שיפור ביצועים. ישנם פרויקטים מהסוג הזה שנכשלו לגמרי, כמו זה של חברת אובר, למשל.

ללא שום ספק, אפל חוללה מהפך בביצועיה המצוינים לאורך השנים, בפרמטרים שלכאורה נותנים לה יתרון בתעשיית הרכב האוטונומי: יש לה מומחיות בניהול שרשראות אספקה, היא מותג נחשק, ויש מי שיטען שהיא בעלת היכולת הטובה ביותר לשלב תוכנה, חומרה ושירותים. ועדיין - זה לא אומר שהיא יודעת לבנות מכוניות. פרויקט "טיטאן" אכן מתמקד בשלב זה בחוויית הנהיגה עצמה ולא בפן המכני של הרכב - הטכנולוגיה של לוח המחוונים, התאורה הפנימית, איפה מניחים את הקפה וכמובן, איפה מטעינים את האייפון. אין ספק שחוויית המשתמש הוא תחום המומחיות של אפל, ואולי טוב לה להיצמד לו.