הפתרון המיידי למחסור בדירות המגורים: שחרור הדירות הכלואות

יש לחוקק הוראת שעה ולבטל מס שבח למשך שנה, מה שישחרר לשוק דירות מוכנות רבות

הדירות ''הכלואות'' הן אלה שבעליהן לא מעוניינים למכור אותן בשל החשש לתשלום מס שבח בעת מכירתן / צילום: Shutterstock, Pormezz
הדירות ''הכלואות'' הן אלה שבעליהן לא מעוניינים למכור אותן בשל החשש לתשלום מס שבח בעת מכירתן / צילום: Shutterstock, Pormezz

עם הזינוק הרציף בעליית מחירי הדירות (9%) מתחדש הריטואל של חיפוש "הפתרונות" הממשלתי למחסור בהיצע הדירות הנדרש ולניסיון - הכושל - לצנן את שוק המגורים הרותח עם ההפרחה האוטומטית של בלון ניסוי - "העלאת מס הרכישה למשקיעים". בכל הכבוד, זו חשיבה דוגמטית ומקובעת. די מזמן היה זה אלברט אינשטיין שקבע כי לחזור על אותה הפעולה בכל פעם שוב ושוב, אך לצפות כי תתרחש בעטיה תוצאה שונה הוא טיפשות.

המחסור החריף בדירות המגורים הוא מחלה קשה שמחולליה הם איטיות וסחבת קטסטרופלית בהליכי התכנון והליכי הרישוי של שוק הדיור בארץ. בלתי אפשרי לרפא מחלה קשה באקמול וגם לא ניתן לדכא באופן מלאכותי את הביקוש הגדול לדירות שהוא צורך קיומי בסיסי ואמיתי. במילים פשוטות: חיים במדינת ישראל הרבה יתר אנשים מאשר בעבר - שצריכים כיום הרבה יותר דירות בכדי לגור בהן. זאת נקודת המוצא. שלא לדבר על כך כי ללא דירה להשקעה - לא תוכל להיות אף לא דירה אחת להשכרה בשוק השכירות (בהיעדרו של שוק שכירות מוסדי משמעותי) - צעד שיחמיר גם את מצבו של סקטור השכירות, בוודאי באזורים המבוקשים.

רוצים לנסות תרופה חדשה? תוך שימוש בכלים מיסויים? שחררו את הדירות הכלואות (בדיוק כפי ששחררו בהצלחה אדירה בעבר את הרווחים הכלואים בחברות). הדירות "הכלואות" הן אלה שבעליהן (שבד"כ הם אנשים מבוגרים) לא מעוניינים למכור אותן בשל החשש לתשלום מס שבח בעת מכירתן. אז כבר "משאירים אותן". מדובר לא בדירות "בכאילו" שהן על הנייר, בכלל ללא תב"ע, ודאי שללא היתרים, שנמצאות אי שם בשרטוטי הוועדות לתכנון ובנייה ושאולי יבשילו לדירות רק בעוד כעשור. אלה הן עשרות אלפי דירות מיידיות מוכנות על המדף - שלם וקח.

ניתן לשחרר מיידית לשוק המגורים עשרות אלפי דירות שכאלה בלב ליבם של אזורי הביקוש, לרבות בתל אביב ובגוש דן רבתי. ממילא יש לציין כי בהיותן של דירות אלה זכאיות לשיעור מס מוטב לינארי (ובניכוי ההוצאות המותרות על פי חוק) הרי שממילא גביית המס במכירתן היא שולית בהשוואה לתוצאות המקרו של הזרמה מיידית של עירוי דם חדש לתוך שוק המגורים בדמות עשרות אלפי דירות קיימות ומוכנות.

זהו הכלי המיסויי הנכון (והאפקטיבי!) לשחרור הדירות הכלואות באמצעות מתן פטור מלא ממס שבח - למשך שנה. ואין צורך בחקיקת חוק, אלא כהוראת שעה בלבד. השימוש במקלות (של העלאת המיסים) - נכשל - אין על כך חולק - ואת התוצאות כולנו רואים גם במכרזי רמ"י. עתה הגיעה העת לנסות כלי מיסויי מודרני, חדיש ומהפכני - גזרים. שחרור הדירות הכלואות ישחרר באופן מיידי אלפי דירות זמינות ומוכנות לשוק המגורים המורעב.

הכותב הינו עורך דין המייצג חברות בנייה.