מסמכים חדשים חושפים: פייסבוק ידעה שאינסטגרם מזיקה לבני נוער

בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" צוטטו מחקרים פנימיים של פייסבוק שבדקו כיצד אינסטגרם משפיעה על קהל המשתמשים הצעיר, כשאחד הממצאים הראה שבנות מתבגרות נפגעות במיוחד: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש רע יותר"

אדם מוסרי, ראש אינסטגרם / צילום: Reuters, Beck Diefenbach
אדם מוסרי, ראש אינסטגרם / צילום: Reuters, Beck Diefenbach

אחרי התחקיר שפורסם אמש בוול סטריט ג'ורנל, כעת נחשפים מסמכים חדשים המוכיחים כי  פייסבוק גילתה שוב ושוב ש אינסטגרם, שנרכשה באפריל 2012 על ידי פייסבוק תמורת מיליארד דולר, מזיקה לבני נוער. בדיווח צוטטו מחקרים פנימיים של פייסבוק מהשלוש שנים האחרונות שבדקו כיצד אינסטגרם משפיעה על קהל המשתמשים הצעיר - כשאחד הממצאים הראה שבנות מתבגרות נפגעות במיוחד.

במצגת פנימית של פייסבוק הוצגו הנתונים הבאים: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", כתבו החוקרים. פייסבוק מצאה כי 14% מהנערים בארה"ב אמרו שאינסטגרם גרמה להם להרגיש יותר רע עם עצמם. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13 אחוז מהמשתמשים הבריטים ו-6 אחוזים מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

על פי הדיווח, החוקרים הזהירו שאינסטגרם היא מוצר ממכר וכי יש תרבות של פרסום תמונות ורגעים הטובים ביותר. "השוואות באינסטגרם יכולות לשנות את האופן שבו נשים צעירים רואות ומתארות את עצמן", נכתב במחקר. "אנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף לאחת מכל שלוש נערות מתבגרות. בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעלויות בשיעור החרדה והדיכאון".

יותר מ-40% ממשתמשי אינסטגרם הם בני 22 ומטה, ולפי התחקיר, כ-22 מיליון בני נוער נכנסים לאינסטגרם בארצות הברית מדי יום, מול 5 מיליון בני נוער שנכנסים לפייסבוק. בממוצע, בני נוער בארה"ב מבלים 50 אחוז יותר זמן באינסטגרם מאשר בפייסבוק. זה לא חדש שפייסבוק עדכנה שהיא עובדת על גרסה של אינסטגרם לצעירים יותר עבור ילדים מתחת לגיל 13. זה הניסיון שלה להתמודד עם כל המכשולים שעומדים בפניה, מהלך שהוביל להתנגדות גדולה בקרב ארגוני הורים וסנאטורים.

"לא אוהבים להיות באפליקציה אבל מרגישים שהם חייבים"

על פי המסמכים, "בני נוער אמרו לנו שהם לא אוהבים את משך הזמן שהם מבלים באפליקציה אבל הם מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים". עוד הוסיפו: "לעיתים קרובות הם חשים מכורים ויודעים שמה שהם רואים מזיק לבריאותם הנפשית, אבל מרגישים שאינם מסוגלים לעצור את עצמם". אחת הבעיות שהצביעו עליהן, היא דף ה-Explore של אינסטגרם - שאפשר להיחשף לתכנים חדשים ושם לפי החוקרים אפשר להיחשף לתוכן מזיק.

החוקרים הם עובדי פייסבוק בתחומים שקשורים לשיווק, פיתוח מוצרים ומדעי נתונים. הם הציגו את הממצאים שלהם לבכירים בפייסבוק, כולל מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. הם הגיעו למסקנה שחלק מהבעיות היו ספציפיות לאינסטגרם ולא לכל הרשתות החברתיות באופן רחב יותר, ונקבע שפייסבוק התקשתה לנהל את הבעיה ולטפל בה לצד שמירה על האפליקציה כממכרת.

פייסבוק לא פרסמה את המחקר שלה באופן פומבי לאנשים שביקשו את זה. עם זאת, צוקרברג אמר בדיון בקונגרס במרץ 2021, כי "המחקר שראינו הוא שלשימוש באפליקציות חברתיות על מנת ליצור קשר עם אנשים אחרים - יכול להיות יתרונות חיוביים לבריאות הנפש". כשהסנטורים ביקשו לראות את המחקרים הפנימיים, פייסבוק אמרה שמדובר במחקר קנייני והוא "נשמר חסוי לקידום דיאלוג גלוי ופתוח וסיעור מוחות בצורה פנימית בחברה". על פי הדיווח, המסמכים מראים שפייסבוק עשתה מאמצים מינימליים כדי לטפל בנושאים האלה.

"ההשוואה החברתית גרועה יותר באינסטגרם", נקבע במחקר. בדיווח ב-WSJ צוין שטיקטוק וסנאפצ'אט יותר מתמקדים בפנים ובפרצופים, בעוד שאינסטגרם מתמקדת רבות בגוף ובאורח החיים, לכן זה הרבה יותר משמעותי.

אחד מהשינויים שפייסבוק עשתה כדי להשפיע בנושא היה הסרת הלייקים: החברה רצתה לבחון האם כשמורידים את הפיצ'ר - עד כמה זה משפיע על המשתמשים הצעירים? בפועל, הם גילו שזה לא משפר. "לא שמנו לב לתנועות ברווחת המשתמשים", נכתב במסמך. אז מדוע הם בכל זאת הוציאו את השינוי הזה לציבור? החוקרים אמרו שזה יגרום לגורמים מסוימים להסתכל על פייסבוק ואינסטגרם בצורה טובה. "ההשקה תתקבל על ידי העיתונות וההורים כאינדיקציה חיובית חזקה לכך שלאינסטגרם אכפת מהמשתמשים שלה, במיוחד כשהיא נלקחת לצד השקות חיוביות אחרות לעיתונות", נכתב. עם זאת, כשהשיקו את הסרת הלייקים, מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי, הודה בפומבי שהתכונה לא שינתה את תחושת המשתמשים.

אינסטגרם: "המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים"

אינסטגרם פרסמה תגובה לתחקיר של ה- WSJ , וכתבה בבלוג החברה: "בעוד שהסיפור מתמקד במערך ממצאים מוגבל ומטיל אותם באור שלילי, אנו עומדים מאחורי המחקר הזה. הוא ממחיש את המחויבות שלנו להבנת נושאים מורכבים וקשים בהם צעירים עשויים להיאבק, ומיידע את כל הפעולות שאנו עושים על מנת לסייע לאלו החווים בעיות אלה".

הרשת החברתית כתבה בתגובתה שהנושא אכן מורכב והשאלה האם המדיה החברתית טובה או רעה לאנשים - זו שאלה נפוצה. הם גאים בכך שהאפליקציה יכולה לתת קול למי שלא נשמע או שהיא מסייעת לשמור על קשר - אבל "אנו גם יודעים שזה יכול להיות מקום שאנשים יחוו חוויות שליליות. התפקיד שלנו הוא לדאוג שאנשים יריגו טוב עם החוויה באינסטגרם".

"המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים. רבים מוציאים אותה מועילה ביום אחד, ובעייתית למחרת. מה שנראה הכי חשוב הוא האופן שבו אנשים משתמשים במדיה חברתית, ובמב הרוח שלהם כאשר הם משתמשים בה".

פייסבוק מציגה גם נתונים, על פי מחקר שנערך על ידי Pew Internet, ש-81% מבני הנוער בארצות הברית אמרו שהמדיה החברתית גורמת להם להרגיש מחוברים יותר לחבריהם וכי 26% דיווחו שהמדיה החברתית גורמת להם להרגיש רע יותר בחייהם. "הממצאים שלנו היו דומים", נכתב בתגובה.

מה הם עושים כדי לשנות את זה? "עשינו עבודה מקיפה סביב בריונות, התאבדות, פגיעה עצמית והפרעות אכילה, כדי להפוך את אינסטגרם למקום בטוח יותר לכולם. אנחנו מתמקדים יותר ויותר בטיפול בהשוואה חברתית שלילית ודימוי גוף שלילי". עוד הוסיפו כי הם רוצים להיות "שקופים יותר לגבי המחקר שאנחנו עושים. נמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד עם שותפים נוספים לפרסום מחקרים עצמאיים בתחום הזה, ונשפר את איך שאנחנו פועלים כדי לאפשר לחוקרים חיצוניים גישה רבה יותר לנתונים שלנו באופן שמכבד את פרטיותם של אנשים".