דודי עזרא מאבד שליטה: השלים מכירת 23% מניות נטו אחזקות לדוד מצסה בכ-270 מיליון שקל

לאחר שמכר כמחצית ממניותיו בנטו למצסה לפי שווי כפול ממחיר השוק, דיווחה ענקית המזון כי עזרא חדל להיות בעל השליטה בחברה, שהקים אביו לפני כ־80 שנה • סך התמורות לעזרא בפחות משלוש שנים ממכירת מניות ודיבידנדים - כמעט מיליארד שקל

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

נטו אחזקות , מקבוצות המזון הגדולות בישראל, מדווחת כי בהתאם לאופציה שניתנה לדוד מצסה הוא רכש נתח נוסף של כ-13% ממניותיה מידי בעל השליטה דודי עזרא תמורת יותר מ-150 מיליון שקל. 

רכישה זו מסכמת למצסה השקעה מצרפית של כ-270 מיליון שקל ברכישת מניות נטו תוך כשלושה חודשים - כולן מידיו של עזרא, במחירים כפולים ויותר ממחיר השוק, כך שחלקו של מצסה בחברה מגיע כעת לכ-23% מההון (בשווי שוק של פחות מ-140 מיליון שקל). מצסה הוא שחקן בולט בשוק העופות בישראל, והוא משווק סחורה גם דרך חברת נטו מלינדה  - החברה הבת המרכזית של נטו אחזקות.

מבחינת המוכר, עזרא, המשמש כיו"ר נטו, העסקה הנוכחית מגדילה את התמורה המצרפית שקיבל ממכירת מניות ודיבידנדים מנטו אחזקות לכ-900 מיליון שקל תוך שלוש שנים בלבד. עם השלמת המכירה הנוכחית, דיווחה נטו, חדל עזרא להיות בעל שליטה בחברה - עם החזקה של כ-24% ממניות החברה (ששווי השוק שלהן כ-145 מיליון שקל).

רכישות במחיר כפול מהשוק

במסגרת העסקה הנוכחית שילם מצסה 90 מיליון שקל במזומן, והיתרה, כ-63 מיליון שקל, תשולם על-ידו לחשבון נאמנות "במהלך ששת החודשים הקרובים באמצעות 4 ממסרים דחויים".

זאת לאחר שמסוף חודש יוני ועד כה, רכש מצסה מידי עזרא כ-10% ממניות נטו תמורת 120 מיליון שקל בשלוש הזדמנויות - כל אחת מהן בהשקעה של 40 מיליון שקל, האחרונה מהן לפני ימים אחדים. הרכישות בוצעו לפי מחיר מניה של 323 שקל - כפול ממחירה הנוכחי בשוק העומד על כ-165 שקל ומשקף לנטו אחזקות שווי חברה נוכחי של כ-600 מיליון שקל.

 
  

לפני כשנתיים דיווחה החברה הבת נטו מלינדה על הסכם לשיווק והפצת עופות כשרים, "בהתאם להזמנותיה, ללא התחייבות לאספקת מלוא הכמות המוזמנת, בתמורה לעמלת שיווק", ובהיקף מכירות שנתי שהוערך בעת החתימה על ההסכם בכ-800 מיליון שקל, אשר התבסס "על היקף המכירות הרלוונטיות הקיים אצל הלקוח". ככל הידוע, מדובר במשחטת יסכה שבה מחזיק מצסה. 

נטו מלינדה מבצעת את עיקר פעילות השיווק וההפצה של שלל מוצרי המזון המיוצרים ומיובאים על-ידיה ועל-ידי החברה האם, הכוללת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה ועוד. קבוצת נטו מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים, ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

דיבידנד בהיקף של מיליארד שקל תוך שלוש שנים

מלבד מכירת מניות, בשנים האחרונות נהנה עזרא מחלוקת דיבידנדים נמרצת שמבצעת נטו אחזקות, אשר מצטברת תוך פחות משלוש שנים לסכום מרשים של כ-1 מיליארד שקל - כמחציתו בשנת 2019 והיתרה בשנתיים האחרונות. לאותה חלוקה מוגברת של דיבידנדים קדמו פרסומים בתקשורת אודות רצונו של עזרא לממש את החזקותיו בחברה.

בפעילות השוטפת, נטו אחזקות, בניהולם של עמי גולדין (מנכ"ל) ועזרא, נהנתה בשנה שעברה מהצריכה המוגברת שהביא עמו משבר הקורונה, וכן מאיחוד רכישת חברה העוסקת ביבוא עגלים חיים ומכירתם (ר. שוחט), כך שהכנסותיה השנתיות צמחו ב-14% ל-3.2 מיליארד שקל, לצד שיפור הרווחיות.

הרווח הנקי השנתי של נטו אחזקות אשתקד קפץ ב-50% והגיע ל-127 מיליון שקל, אחרי מכירת מניות ביכורי השדה העוסקת בשיווק ירקות ופירות לשותפיה בפעילות, האחים ששון ואילן שבע תמורת 215 מיליון שקל - מהלך שייצר לה רווח הון של יותר מ-60 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הציגה נטו אחזקות שיפור של 3% בהכנסות, שהתקרבו ל-1.7 מיליארד שקל, אולם הרווח הנקי שלה צנח ב-50% ל-45 מיליון שקל, אחרי שבשנה שעברה נהנתה מהרווח החד-פעמי ממכירת ביכורי השדה.