דרום קוריאה קונסת את גוגל ב-177 מיליון דולר בטענה שפגעה בתחרות בשוק מערכות ההפעלה

ועדת הסחר ההוגן בקוריאה טוענת שגוגל חסמה גרסאות מותאמות אישית של מערכת ההפעלה אנדרואיד, מה שמבסס את הדומיננטיות שלה בתחום • מדובר בקנס מהגבוהים ביותר שניתן בקוריאה בגין ניצול לרעה של דומיננטיות בשוק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock, Jay Fog
משרדי גוגל / צילום: Shutterstock, Jay Fog

דרום קוריאה קונסת את גוגל ב-177 מיליון דולר (207 מיליארד וואן) בטענה כי פגעה בשוק מערכות ההפעלה, כך על פי דיווח בבלומברג. על פי טענת הרגולטור, ועדת הסחר ההוגן בקוריאה (The Korea Fair Trade Commission), גוגל חסמה גרסאות מותאמות אישית של מערכת ההפעלה אנדרואיד, מה שמבסס את הדומיננטיות שלה בתחום. מדובר בקנס מהגבוהים ביותר שניתן בקוריאה בגין ניצול לרעה של דומיננטיות בשוק.

מערכת ההפעלה של גוגל , אנדרואיד, מותקנת ביותר מ-80% מהסמארטפונים בעולם. הרגולטורים מאשימים את החברה בכך שהשתמשה בכוחות החזקים שלה כדי לחסל את התחרות. איך היא עשתה את זה? לטענת הוועדה גוגל חתמה עם חברות על הסכמים שנקראים Google’s anti-fragmentation agreements (AFA), מה שמונע מיצרני גאדג'טים לפתח או להשתמש בגרסאות אחרות של מערכת ההפעלה אנדרואיד.

למעשה, הרגולטור קבע שאסור לגוגל לחתום יותר על ההסכמים האלו והורה לשנות את הקיימים, כי ההסכמים האלו מנצלים לרעה את הכוח החזק שיש לגוגל בשוק.

תחת ההסכם הזה, היצרנים מסכימים שהם לא יכולים לצייד את המכשירים שלהם בגרסאות משתנות של אנדרואיד. באחד המקרים (בשנת 2013) סמסונג השיקה שעון חכם עם מערכת הפעלה מותאמת אישית, אבל עברה למערכת הפעלה אחרת לאחר שגוגל ראתה את המהלך כהפרה של ההסכם.

גוגל: "נערער על ההחלטה"

המהלך הזה של קוריאה נועד לעודד את התחרות ליצירת מה שנקרא Android forks, גרסאות של מערכת ההפעלה שבנויות מאותו הבסיס אך שונו בהתאם למטרות היצרן, ללא חשש מענישה מצד גוגל.

ענקית הטכנולוגיה הגיבה לדיווח ואמרה כי אנדרואיד מאיצה את החדשנות, כולל בקרב חברות קוריאניות, שיפרה את חווית המשתמש והיא מתכוונת לערער על ההחלטה. "ההחלטה שהתפרסמה מתעלמת מהשיפורים האלו ותערער על היתרונות שהצרכנים מקבלים", נמסר בהודעת החברה.

בנפרד, ועדת הסחר ההוגן חוקרת עוד שלושה מקרים שקשורים לגוגל ולהגבלות התחרות בשוק האפליקציות, רכישות בתוך האפליקציה ושוק הפרסומות.

בחודש שעבר, האסיפה הלאומית של קוריאה הדרומית אישרה הצעת חוק, שמכונה לעיתים Anti-Google Law, שתאסור על מפעילי חנויות אפליקציות גדולות כמו גוגל ואפל לחייב את המפתחים להשתמש דווקא במערכות התשלום שלהם כדי לעבד מכירת מוצרים ושירותים דיגיטליים. המשמעות של מהלך כזה אומרת שמפתחים יוכלו להימנע מלשלם עמלה לגוגל ואפל, אם הם יפנו את המשתמשים לשלם באמצעות פלטפורמות אחרות.

המדיניות של ענקיות הטכנולוגיה הללו מחייבת את המפתחים לשלם לגוגל ולאפל עמלה של עד 30% בכל עסקה שמתבצעת בתוך האפליקציה. הצעת החוק הזו מאפשרת לממשלת דרום קוריאה לדרוש ממפעילי חנויות האפליקציות למנוע נזק למשתמשים ולהגן על הזכויות והאינטרסים של המשתמשים. הממשל יוכל לחקור את הפעילים ולתווך במחלוקות בנוגע לתשלום, ביטולים או החזרים בשוק האפליקציות. הצעת החוק אמורה להיכנס לתוקף היום, 14 בספטמבר.