למרות הכול: משהו חיובי כנראה יצא מ-2020

הקורונה לימדה אותנו לאזן בין העבודה לבית, אך האם תמרון חשוב זה יחלוף או שהוא כאן כדי להישאר?

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

2020 הייתה שנה מלאה בהפתעות וברמה עולמית, נאלצנו ללמוד תוך כדי תנועה איך להתנהל נכון בסיטואציה אליה נקלענו. חברות, קטנות כגדולות, נאלצו להתאים עצמן למציאות שנכפתה עליהן וכיצד יש לנהוג עם עובדיהם שעברו לעבוד מהבית, חלקם full time וחלקם לפרקי זמן שהמדינה הנחיתה עליהם בהפתעה בצורת סגר.

דבר אחד הוא בטוח- ברגע אחד, נקטעה האינטראקציה הבינאישית שכולנו רגילים אליה ובין אם מדובר במעסיק או מועסק, כל אחד מאתנו היה צריך לסגל לעצמו הרגלים חדשים שיאפשרו לו להתנהל בתקופה הזו ולהצליח לשלב בבית גם את העבודה וגם את חייו הפרטיים.

בחודש אוגוסט האחרון, חברת הייעוץBCG ערכה סקר במספר מדינות ברחבי העולם, וממנו עלה כי רמת הפרודוקטיביות של עובדים שמעסיקיהם דאגו לבריאותם הפיזית והמנטלית, השתפרה משמעותית. עם הבנה זו, וגישה שבמרכזה נמצא המונח Work-Life-Balance החלו מעסיקים רבים למצוא פתרונות פנאי עבור עובדיהם הנמצאים בבית.

אותם מעסיקים הבינו שישנה חשיבות רבה לא רק לעבודה עצמה אלא גם לפעילות העובדים מעבר לשעות העבודה- בין אם סדנאות יוגה ומדיטציה למיניהן, אימונים גופניים וסדנאות העשרה ועד לפעילויות גיבוש קבוצתיות, וכל זה דרך האונליין שכן המצב לא אפשר מפגש פיזי. בנוסף לתועלת הרבה שקיבלו אותם עובדים, התאפשרה גם העסקתם של הרבה בעלי מקצוע שלולא אפשרות זו היו מוצאים עצמם מובטלים.

עד כאן הכול ידוע, ולצערנו בימים אלה אנחנו מצויים בעוד אחד מהסגרים שכבר התרגלנו אליהם ואולי גם למדנו מעט "לחבב", אבל... האם מדובר בתקופה חולפת או שמא חלק מההרגלים שהסתגלנו אליהם בשנה האחרונה כאן כדי להישאר? שאלות רבות יישארו איתנו בשנה הקרובה ולא בטוח שנזכה לקבל עליהן תשובה בעתיד הנראה לעין: מה צופן העתיד לגבי עבודה מהבית בשנים הקרובות? האם הזום ימשיך לשמש ככלי לגיטימי לקיום ישיבות עבודה? והכי חשוב, האם אינטראקציה בינאישית במקום העבודה אינה משמעותית כפי שחשבנו עד כה?

עוד טרם החלה מגפת הקורונה, העולם החל במגמה של מעבר לעבודה היברידית, המשלבת בין המשרד לבית. משבר הקורונה האיץ את התהליך הקיים, וגרם לחברות להבין כמה כסף הן יכולות לחסוך בכך שישנו את צורת העבודה שלהן.

work-life- integration, גישה שהובאה לתשומת ליבנו בתקופה זו מדגישה שכל פעילות שאנו עושים במהלך היום היא חלק מהשלם. משמע, לא חייבת להיות הפרדה ברורה בין העבודה לבית, אלא ניתן לשלב בין השניים- מה שהופך את המושג מתאים לימינו.

בסקר שפורסם לאחרונה במגזין האמריקאיEHS Today , דווח כי 60% מהמשתתפים ציינו כי אינם מצליחים לשלב בין הבית לעבודה ומרגישים כי חייהם לא מאוזנים. לפיכך אנחנו רואים כי מועסקים רבים "לוקחים את המושכות לידיים" והדבר החשוב ביותר כעת עבורם בתקופת פוסט קורונה, הוא לשלב את שלל המשימות והמטלות שיש עליהם לבצע בצורה שהכי תואמת ומשתלבת בחיים שלנו, בעיקר בתקופה זו בה יותר ויותר אנשים עברו לעבוד מהבית והשילוב של העבודה והחיים הפרטיים והתקיימותם זה לצד זה, חשובה יותר מתמיד.

מעסיקים רבים העידו שלאורך השנה האחרונה, רבים מהמועמדים הפוטנציאליים הביעו התעניינות רבה במעמד ריאיון העבודה לגבי פעילויות הרווחה של מקום העבודה וכמה הוא מאפשר את האינטגרציה בין בית לעבודה.

בתוך כך, חברות רבות כבר מטמיעות את התפיסה של work-life- integration ולמעשה שומרות על מופעים קבועים כעוגנים, אך יחד עם זאת, מאפשרות לעובדים לשלב את העיסוקים הנוספים שלהם במהלך "יום העבודה", שמירה על אורח חיים בריא וכל המשתמע מכך: טיפול בילדים, שיעורי כושר, מדיטציות, ואפילו סדנאות והופעות, והכול ב-remote, כך שלמרות המרחק מרגישים קרוב.

בישראל ניתן לראות יותר ויותר חברות שכבר אימצו את תפיסת work-life integration, כגון: Lemonade , radware, ,service-now 888 ועוד. חברת Red Hat ישראל לדוגמה, מציעה לעובדיה פעילויות אונליין מגוונות בזמן שעובדיה עובדים מהבית, על מנת ליצור מחוברות ארגונית והפסקות יזומות מהעבודה האינטנסיבית. היוזמה של הסניף הישראלי תפסה תאוצה וגם ב- Red Hat אנגליה וגרמניה אימצו את הקונספט במהרה.

בשנה האחרונה העולם התהפך על כולנו ונאלצנו לסגל לעצמנו הרגלים שעזרו לנו להתמודד ואף לחיות בצורה בריאה ונכונה עם הסיטואציה שנקלענו אליה. הציפייה ל"יום/לשגרה שאחרי" עשויה להשאיר חברות רבות מאחור בכל הקשור למחוברות ותרבות ארגונית, ופה טמונה ההזדמנות לחברות אקטיביות לפעול למען עובדיהם וכמה שיותר מהר. בין אם הרגלים אלו ימשיכו אתנו הלאה ובין אם לא, כעת, כשאנו רואים את האור בקצה המנהרה ומקווים שבקרוב נחזור לשגרת חיים מסוימת, אנחנו כבר יודעים כיצד להתנהל בצורה שבה נהנה גם מהדרך ולא רק מהתוצאה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל flexity, מחברות הפורטפוליו של מרכז החדשנות Highroad המתמחה בטכנולוגיה אורבנית