מיקרוסופט | ניתוח

הדוחות מראים: מיקרוסופט מתמקצעת במשחק הענן

הצמיחה של ענקית התוכנה מיקרוסופט במחשוב ענן, והגידול בשולי הרווח שלה בתחום, הולכים ומאיצים למרות התחרות העזה

סאטיה נדלה / צילום: רויטרס / Lucas Jackson
סאטיה נדלה / צילום: רויטרס / Lucas Jackson

מיקרוסופט לא בנתה מחדש את עסקיה סביב משבר בסדר גודל עולמי, אבל טבעה של המגפה והתזמון שלה בהחלט שיחקו לטובתה.

כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות, חברת התוכנה העצומה הצליחה להגיע להישגים עקב התפרצות מגפת הקורונה שהכריעה חלקים נרחבים מכלכלת העולם. בהלה של עסקים לעבור לעבודה מרחוק הקפיצה את הביקוש למחשוב מבוסס ענן, ועובדים וסטודנטים התקועים בבתים חוטפים מכשירים כמו מחשבים ניידים וטאבלטים. רבים מהם מעבירים את זמנם הפנוי במשחקי וידאו.

שלושת התחומים האלה עזרו למיקרוסופט ברבעון הפיסקלי השני של 2021, שנגמר ב-31 בדצמבר 2020. החברה דיווחה ביום שלישי אחר הצהריים שההכנסה לתקופה זו עלתה בקרוב ל-17% לעומת השנה הקודמת וההכנסות הגיעו לשיא של 43 מיליארד דולר. התוצאות בכל שלושת תחומי העיסוק של החברה היו גבוהות מציפיות הבורסה בניו יורק - וכך גם הרווחים. הרווח התפעולי של מיקרוסופט הגיע ל-42% ברבעון - 4% יותר מהתקופה המקבילה. תיק מחשוב הענן של החברה נהנה מגידול ברווחים של 34% לעומת השנה שלפניה ומיליארד דולר יותר ממה שצפו אנליסטים, כך לפי הערכת הקונצנזוס שנמסרה מחברת Visible Alpha.

חברות רבות מצאו את עצמן בתחום הנכון ובזמן הנכון בעשרה החודשים האחרונים. אבל במקרה של מיקרוסופט המגפה רק האיצה כמה מגמות עליהן החברה בנתה עוד קודם לכן. תחום מחשוב הענן במיוחד התפתח יפה במיקרוסופט. החברה הצליחה להגדיל את הרווחיות של התחום על אף תחרות קשה מצד אמזון וגוגל. ביום שלישי הודיעה מיקרוסופט שהרווח השולי הגולמי ממחשוב הענן הגיע ל-71% לרבעון - עלייה של 4% מהתקופה המקבילה.

מיקרוסופט גם הציגה תחזיות לרבעון הנוכחי שעוקפות את הערכות האנליסטים. אלה מאששות את העובדה שהחברה צופה שנה נוספת של גידול בשיעור דו ספרתי, הן בהכנסות והן ברווח התפעולי, עבור השנה הפיסקלית שמסתיימת ביוני. מניית מיקרוסופט עלתה ביותר מ-4% במסחר מאוחר לאחר ההודעה מיום שלישי. זאת בהמשך לזינוק של 41ֵ% במשך 12 החודשים האחרונים. ביצועי המניה למעשה מעט מפגרים לעומת המדד המשולב של נאסד"ק, בגלל שמשקיעים נכנסו חזק לשמות חדשים ואופנתיים של חברות קטנות יותר בתחום מחשוב הענן. אבל כמו שמיקרוסופט מדגימה שוב ושוב - גודל עצום אינו מגבלה.