מהסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לחד קרן: דרייבנטס מרעננה גייסה כ-200 מיליון דולר

הטכנולוגיה שפיתחה החברה, שדורגה במקום הראשון ב-"סטארט-אפים המבטיחים" של גלובס ל-2019, מציבה אותה בתחרות מול ספקיות ציוד תקשורת כמו סיסקו וג'וניפר ולאחרונה היא נכנסה לליבת המערכת של AT&T • המנכ"ל עידו סוסן: "הכנסות החברה עומדות על 50-100 מיליון דולר"

עידו סוסן, מנכ"ל דרייבנטס / צילום: דורון לצטר
עידו סוסן, מנכ"ל דרייבנטס / צילום: דורון לצטר

מהפכת הדאטה, שתוגברה על ידי העלייה בצריכה בשל מגפת הקורונה, מאיצה את הפעילות העסקית והגיוסים של הסטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיות שפותחו לשווקים החדשים שהיא יצרה. אחד האתגרים של החברות שמספקות שירותים מבוססי דאטה היא לייעל את קצב העברת הדאטה. זאת, לא רק בכדי לחסוך עלויות תפעול, אלא גם להצליח לעמוד בביקוש ההולך וגובר מצד הלקוחות, מבלי להשקיע הון תועפות בתשתיות.

יותר ויותר חברות מתמחות בפיתוח מערכות שייעלו חלוקת משאבים בענן, כדי לחסוך בעלויות לארגונים שמשתמשים בהן. הסטארט-אפ דרייבנטס, שדורג במקום הראשון ב-"סטארט-אפים המבטיחים" של גלובס לשנת 2019 - פיתח תוכנה שמאפשרת לנהל באופן חכם ויעיל יותר את תעבורת התקשורת עצמה.

המערכת שפיתחה דרייבנטס, בשילוב עם ציוד תקשורת פיזי (שלא היא מייצרת או משווקת), יכולה להחליף את הצורך בריבוי מוצרים של יצרניות ציוד תקשורת כמו סיסקו וג'וניפר, תוך שהיא משתמשת בציוד פיזי זול יחסית ומחלקת באופן וירטואלי, בתוכנה, את נטל העבודה ביניהם. בספטמבר בשנה שעברה אף הכריזה החברה כי מערכותיה שולבו בליבת המערכת של ענקית התקשורת האמריקאית AT&T, לאחר שלוש שנים של עבודה משותפת.

היום, כשנתיים לאחר שגייסה סכום עתק, ביחס לגיוס ראשון, של 110 מיליון דולר - הודיעה החברה על סבב גיוס נוסף בהיקף של 208 מיליון דולר, שמביא את סך הגיוסים של החברה ל-325 מיליון דולר. הסבב הקודם בוצע לפי הערכת שווי של חצי מיליארד דולר ואילו הסבב הנוכחי כבר בוצע לפי הערכת שווי של מיליארד דולר - "חד קרן", בעגת ההייטק.

"עבדנו כמה שנים טובות נגד הרוח. כולם אמרו שזה לא יעבוד

"בחמש השנים הקרובות נתח השוק שלנו יהיה כ-5 מיליארד דולר"

בשיחה עם גלובס סיפר מנכ"ל החברה ואחד משני מייסדיה, עידו סוסן, כי החברה כבר רושמת הכנסות בהיקף של כ-50-100 מיליון דולר.

את סבב ההשקעה הובילה D1 Capital Partners שזו השקעתה הראשונה בישראל. על פי החברה, D1 נכנסה כמשקיעה לחברה "על מנת להמיר את שוק תשתיות הרשת ששוויו מוערך במיליארדי דולרים למודל הענן". לסבב הגיוס הצטרפו גם הקרנות שהשקיעו בסבב הקודם, בסמר ופיטנגו, אשר הגדילו את השקעתן בחברה.

את דרייבנטס הקימו ב-2015, המנכ"ל סוסן והלל קוברינסקי, שמשמש כסמנכ"ל אסטרטגיה. קוברינסקי היה מעורב בהקמת מפלגת יש עתיד ושימש כראש המטה שלה, וכן כיהן כיועץ בכיר לשר האוצר בתקופתו של יאיר לפיד כשר. קוברינסקי הוא יזם סדרתי שהקים מספר חברות סטארט-אפ, הידועה שבהן, אינטרווייז, ספקה שירותי ועידה באינטרנט ונמכרה ל AT&T תמורת 121 מיליון דולר ב-2007. לאחר המכירה הוא הקים את מרכז המו"פ של AT&T בישראל. סוסן, בן 34, נשוי ואב שניים, היה ממקימי אינטוסל, יצרנית תוכנה לאופטימיזציה אוטומטית של רשתות, שנמכרה בשנת 2013 לסיסקו תמורת 475 מיליון דולר, כשסוסן היה בן 27 בלבד.

דרייבנטס מעסיקה כיום למעלה מ-320 עובדים, לעומת 130 עובדים בחברה בעת הגיוס הקודם. לחברה נוכחות פיזית בישראל, בארה"ב, ביפן וברומניה, והגיוס ישמש את החברה לטובת חדירה לשווקים חדשים, והמשך השקעה בפיתוח וחדשנות.

מצד המשתמש הביתי, ההשלכות של שימוש בטכנולוגיה כמו של דרייבנטס יכולה לאפשר את מיקסום מהירות הגלישה הפוטנציאלית של הסיבים האופטיים שעתה מגיעים ישירות לבתים, תוך ביטול צוואר הבקבוק של כבלי התקשורת ה"רגילים", מנחושת. "העולם עובר לסיבים אופטיים עד הבית, במקום קו הטלפון, כך שאפשר יהיה עם הזמן להגדיל את רוחב הפס החל מ-1 ג'יגה ועד 1.6 טרהבייטים בהמשך הדרך. למעשה כבר כמעט אין גבול לכמות התעבורה שאפשר יהיה להעביר דרך הסיבים האופטיים עם הטכנולוגיה שלנו למשתמש הקצה", אמר סוסן.

בתשובה לשאלה עד כמה הטכנולוגיה של דרייבנטס מהווה איום על ענקיות התקשורת, השיב סוסן, כי "חברות כמו סיסקו, ג'וניפר או נוקיה בהחלט מבינות שהרכבת יצאה, ומבצעות את השינויים הדרושים. חלקן מנסות לפתח בבית, אבל כולם זזים לתחום של רשת מוגדרת תוכנה. אחרת הן עלולות לסיים כמו קודאק. זה כבר לא סימן שאלה אם זה יקרה או לא, אלא זה קורה ממש עכשיו. היום כל המחקרי שוק צופים שבחמש השנים הקרובות נתח השוק שלנו יהיה כ-5 מיליארד דולר שהם כ-40% מהיקף שוק היעד הכולל".

אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בפיטנגו צמיחה, שהשקיע בדרייבנטס בסיבוב השקעה הראשון בחברה, אמר כי "כשמבינים את המורכבות של העולם בו פועלת דרייבנטס ורואים את התפקוד המושלם של המערכת שלה אצל לקוח כמו AT&T, ההתרגשות גדולה ואפשר להבין כמה רחוק אפשר לחלום. המהפכה שדרייבנטס מובילה בתחום התקשורת שקולה למהפכה בתחום הענן לפני כעשור. לעידו והלל יש חזון מרחיק לכת, וציון הדרך היום הוא רק ההתחלה".