מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

מאאודי ועד קיה: אלה הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

פרויקט מיוחד

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית • כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף • כל זאת בתנאי, כמובן, שהכלכלה תחזור לתפקוד

תעשיית הרכב העולמית דומה לשעון שוויצרי יוקרתי ומורכב עם מנגנון, שכולל מאות חלקים מדויקים, שכל אחד מהם מתוכנן לפעול בצורה מושלמת ומסונכרנת להפליא עם כל הרכיבים האחרים. בתנאים אידיאליים, שעונים שוויצרים כאלה מתוכננים לפעול בצורה מושלמת במשך עשרות שנים כמעט ללא תחזוקה. אבל אם רכיב אחד נפגם בשל נזק חיצוני, כמו נפילה או חדירת מים, כל המנגנון מתחיל לזייף או עוצר לחלוטין.

"המנגנון" של תעשיית הרכב כולל אלפי פסי ייצור לרכב, שמפוזרים בארבע יבשות וניזונים משרשרת לוגיסטית בינלאומית ובין־יבשתית, שכוללת מאות ספקי משנה ועוד אלפי ספקי משנה של ספקי המשנה. כל בורג, כל מעגל, כל רכיב אלקטרוני וכל משטח מתכת ופלסטיק ברכב חדש זורמים לעבר פסי הייצור בשיטת Just In Time. כלומר היצרנים כמעט לא צוברים במחסניהם מלאים של חלפים, אלא מקבלים מהספקים אספקה שוטפת ומדודה של רכיבים וחומרי גלם מכל העולם, שמשולבים מיד בתהליך הייצור.

העסק מתנהל בהתאם לתוכניות מוקפדות, שנקבעות חודשים ושנים רבים מראש בהתבסס על הזמנות מלאי מוקדמות של דילרים בכל העולם. לפיכך במצב אידיאלי, לכל רכב שנכנס לתהליך הייצור, כבר יש "כתובת" - כלומר לקוח דילר, ששילם עבורו מקדמה והגדיר את המפרט שלו.

גם תהליך הפיתוח והייצור של הדגמים העתידיים והגרסאות השונות הוא חלק מאותו "מנגנון" מורכב והוא מתנהל בהתאם לתוכניות עם אופק חיזוי של שנים: תהליך התכנון הטיפוסי של רכב חדש אורך כשנתיים ומתבצע בצורה מקבילית. כלומר, כבר בעת תכנון הרכב עובדות מחלקות שונות כדי להקים את פס הייצור עבורו ולבנות תוכנית שיווק.
כמו בכל מנגנון מורכב, גם בתעשיית הרכב די לעתים בשיבוש אחד קטן ברכיב בודד כדי "לתקוע" את כל המערכת. אבל במקרה של שנת 2020 לא מדובר בשיבוש קטן אלא, אם נמשיך את האנלוגיה מעולם השעונים, צניחה של השעון המורכב מגובה שלוש קומות והתרסקותו על המדרכה.

שנה שכולם רוצים לשכוח

זה התחיל במה שנראה כמו "תקלה מקומית" בסין. בסוף ינואר נכנסה לסגר העיר ווהאן, שבה קיימת תעשייה משגשגת של רכב ושל חלפים עבור כל תעשיית הרכב העולמית. כתוצאה מכך שותקה ונפגעה אספקת רכיבי מפתח ליצרני רכב רבים בעולם, מקוריאה ועד גרמניה, והייצור של דגמים רבים התעכב. לאחר מכן התרחב הסגר לכל רחבי סין וספקי משנה גלובליים נוספים נפגעו.

בתחילת הרבעון הראשון עוד חשבו יצרני הרכב, שהפגיעה בשרשרת הלוגיסטית והעיכובים בייצור שנגזרו ממנה, עתידים להיות הבעיה הגדולה ביותר שלהם ב-2020. אמנם בעיה יקרה, שחשפה נקודות תורפה, אבל נקודתית ובת פתרון באמצעות העברת משאבי ייצור לאתרים אחרים.

אלא שאז דילג הווירוס מסין לשאר העולם והמשבר קיבל פרופורציות אחרות לגמרי. בתוך שבועות בודדים שותקו מפעלי הייצור הגדולים באירופה, יפן, ארה"ב וקוריאה בשל הסגרים ובשל התפשטות הקורונה לפועלים במפעלי ייצור הרכב והחלפים. במקביל עצר סחר הרכב בכל שוקי המפתח לרכב חדש בעולם בשל סגרים ממושכים, התובלה הימית והאווירית שובשה בצורה קשה, תערוכות רכב ואירועים חיוניים בוטלו, יצרניות רכב גדולות וחסונות פנו לקבלת סיוע ממשלתי ופיננסי והצמיחה של כלכלות רבות נעצרה בחריקת בלמים ופנתה לאחור. התוצאה בסוף המחצית הראשונה הייתה "פגיעה רב-מערכתית": תעשיית הרכב נפגעה הן בצד ההיצע של הרכב והן בצד הביקוש של הרכב, וכל תוכניות העבודה המקוריות הושלכו לפח.

בחודשי הקיץ, לאחר השחרור מהסגרים, כבר נרשמה התאוששות מכובדת בשוקי רכב רבים באירופה ובארצות הברית כאשר סקטורים ספציפיים, דוגמת מכוניות חשמליות ורכבי פלאג-אין, אף רשמו זינוק מרשים תודות ל"תוכניות הצלה" ממשלתיות, שכללו סובסידיות נדיבות, במקביל להתאוששות מהירה של שוק הרכב הסיני.

אבל המגמה שוב התהפכה ברבעון האחרון עם חידוש הסגרים ועם השינוי לרעה בהלך הרוח של הצרכנים בעולם. מכירות הרכב שוב נבלמו במקביל להיערמות הפסדים אצל היצרנים והספקים והמשך שיבושי ייצור ואספקה. כיום כולם מבינים, שיעבור עוד זמן רב עד שהחיסונים יאפשרו לחזור לשגרה.

בשורה התחתונה, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של כ-20% במכירות ובייצור הרכב החדש בתעשיית הרכב הגלובלית, נסיגה של יותר מעשור. יתר על כן, נכון לכתיבה הסקירה זו אין אף אחד שמוכן להמר מתי תצא תעשיית הרכב, והכלכלה העולמית בכלל, מהמצב הבעייתי אליו נקלעה במשבר הקורונה, מתי תחזור לנתוני הייצור והמכירות של 2019 ומה יהיו ההשפעות המאקרו ארוכות הטווח של "השנה האבודה". האופטימיסטים מקווים להתאוששות חדה בצורת V, בדוגמה למה שקרה בשוק הרכב הסיני. הפסימיסטים חוזים מיתון גלובלי ונשארים במקלטים.

כל זה לא עתיד לשנות מהותית את הצונאמי של דגמים חדשים, מתוחכמים ונוצצים שעתידים להופיע בעולם ולנחות לחופינו ב-2021. לתעשיית הרכב לוקח, כאמור, הרבה זמן לשנות כיוון והדגמים הללו, שתכנונם החל לפני שנתיים-שלוש, לא משקפים את העתיד, אלא את העבר. לפני שנתיים-שלוש האתגרים הקשים ביותר שראו קברניטי תעשיית הרכב לפניהם היו התקינה הסביבתית האגרסיבית של 2021 באירופה והסיכון/סיכוי בשוק הרכב החשמלי שיצרה טסלה. שתי המגמות הללו הכתיבו פיתוח מואץ של עשרות דגמים חשמליים ו"מחושמלים", רבים מהם יוקרתיים, ואת אלה נראה השנה בהמונים.

חובה לציין גם שרשימת הדגמים העתידיים ל-2021, שמוצגת להלן, היא בחזקת הצהרת כוונות. אחרי שנה כה קשה, וכאשר ענן כה סמיך של אי-ודאות אופף את עתיד תעשיית הרכב והמשק הישראלי, שינויים בלוחות הזמנים של היצרנים ושל היבואנים הם די מתבקשים. לפיכך לא נופתע, אם יהיו דגמים ש"יזוזו" ל-2022. ולמרות הכול, בהחלט יש למה לצפות. קבלו אותם.