קבוצת גבאי מקדמת פרויקטי התחדשות עירונית ל-11 אלף יח"ד

בחברת הבנייה צופים כי בעשור הקרוב הם יתמקדו בפרויקטי התחדשות עירונית, והציגו רשימת פרויקטים שנמצאים בשלבים שונים • היקף היח"ד מקביל לתוכניות של חברות בנייה נוספות כמו אשדר, בוני התיכון ואאורה

הריסת הבניין ברחוב בודנהיימר בתל אביב, השבוע / צילום: אילן וישקובסקי
הריסת הבניין ברחוב בודנהיימר בתל אביב, השבוע / צילום: אילן וישקובסקי

"על רקע המחסור בקרקעות לבנייה למגורים באזורי הביקוש בשל שיווק על ידי רמ"י, במסגרת מכרזים של מחיר מופחת ולא בשוק החופשי, הקבוצה רואה בהתחדשות עירונית מנוע צמיחה מרכזי להקמת יחידות דיור חדשות בעשור הקרוב על ידינו". כך אמר השבוע אלי גבאי, בעלי קבוצת הבנייה גבאי.

מנתונים שהציגה החברה, היא מקדמת פרויקטים של התחדשות עירונית - פינוי-בינוי ותמ"א 38 - בשלבים שונים, שכוללים כ-11 אלף דירות, בערים שונות בארץ. גבאי צופה כי בשלושת השנים הקרובות הקבוצה תתחיל בשיווק של 3,500 יח"ד מתוך הכמות הזו, בהיקף מכירות של כשני מיליארד שקל.

גבאי חשף את הנתונים באירוע הריסת מבנים בפרויקט התחדשות עירונית שהחברה מקיימת ברחוב בודנהיימר שבצפון הישן בתל אביב. כחלק מהפרויקט ייהרסו 44 דירות, ובמקומן ייבנו שלושה בניינים בני תשע קומות ובהם 88 דירות, בתכנון של משרד קורן אורבך הלוי אדריכלים.

חברות הבנייה "מצטיידות" בחוזים מול דיירים

מבדיקת גלובס עולה כי התוכניות של גבאי בתחום ההתחדשות העירונית דומות לחברות נוספות שמרכזות מאמצים בתחום, על רקע המחסור בקרקעות. כך, למשל, לפי הדוח הרבעוני השלישי לשנת 2020, דיווחה אאורה על פרויקטי התחדשות עירונית עתידיים שייכללו כ-10,800 דירות. גם בדוח של חברת בוני התיכון לרבעון השלישי של 2020 יש התייחסות למספר הפרויקטים העתידיים בתחום. לפי החברה הם מצויים בשלבים שונים (חתימות מול דיירים, תכנון ועוד) לבניית 13,106 דירות בפרויקט התחדשות עירונית בשנים הקרובות.

במצגת של חברת אשדר מחודש נובמבר האחרון ציינה החברה כי גם היא צופה בנייה של אלפי יח"ד במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית. לפי נתוני החברה מדובר על כ-10,000 יח"ד - כ-85% מהם בפרויקטי פינוי-בינוי והיתר במסגרת תמ"א 38. יודגש כי בחלק מהמקרים שצוינו לגבי החברות, מדובר בפרויקטים שכוללים שותפויות עם חברות נוספות.