משרד רה"מ החליט לא להאריך את פעילות מינהלת תחליפי דלקים ורכב חכם

סמכויות המינהלת, שתמכה בעשור החולף בקהיליית האוטוטק ובפרויקטים לפיתוח מקורות אנרגיה ירוקים, יועברו למועצה הלאומית לכלכלה

פרופ’ אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. יקבל את סמכויות המינהלת / צילום: יונתן בלום, גלובס
פרופ’ אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. יקבל את סמכויות המינהלת / צילום: יונתן בלום, גלובס

משרד ראש הממשלה החליט שלא להאריך את פעילותה של מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד, בתום עשר שנים לפעילותה.

המינהלת הוקמה ב-2011 מתוקף החלטת ממשלה 1354 וכללה נציגים של 11 משרדי ממשלה. מטרתה המקורית הייתה לסייע בגיבוש פתרונות שנועדו לשחרר את ישראל מתלות בנפט ובדלקים ולסייע בפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים וידידותיים לסביבה. ב-2017, לאחר עסקת מובילאיי-אינטל, נוספו לה סמכויות גם בנושא תמיכה, ייזום וקידום פרויקטים בתחום התחבורה החכמה וסיוע לקהיליית האוטוטק של ישראל.

בשנים האחרונות עמד תקציבה של המינהלת על כ-150 מיליון שקל בשנה, ובין השאר היא מימנה מחקרים ומו"פ בתחום הדלקים הביולוגיים, שימוש בגז ובאנרגיה סולארית ומימון חלקי של פרויקטים בתחבורה השיתופית דוגמת "באבל". המינהלת גם החלה לקדם לאחרונה פרויקטים שונים בתחום התחבורה החשמלית בישראל.

לגלובס נודע כי סמכויות המינהלת יעברו כעת למועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' אבי שמחון, שאמורה לשמור על המשכיות הפרויקטים הקיימים בתחום. עדיין לא ידוע האם ובאיזה היקף תתוקצב הפעילות החדשה.

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה כי "לפני כעשור זיהתה ממשלת ישראל את ההזדמנות למצב את ישראל כמובילה בתחום התחבורה החכמה והטילה את המשימה על מינהלת תחבורה חכמה שבמשרד רה"מ. כיום אנחנו גאים לאמר שאכן הפכנו את ישראל למרכז ידע בין לאומי בתחום. יש כיום בישראל מעל 600 סטארטאפים ישראליים פעילים, התחום מתהדר ברכישות של חברות ישראליות והשקעות בהיקף של כ-100 מיליארד שקל , ישנן בארץ עשרות מרכזי מחקר ופיתוח של החברות המובילות בעולם וישראל היא כיום מעצמה בתחום. את ההצלחה מובילה בשנים האחרונות ד"ר ענת בונשטיין, שבימים אלה מסיימת את תפקידה עם השגת היעדים. משרד רה"מ רואה בתחום התחבורה נושא בעל חשיבות אסטרטגית לאומית וימשיך להשקיע בתחום באמצעות צוות המנהלת המסור על מנת להמשיך ולקדם את המובילות הישראלית בתחום".