מעשה בראשית: האם הגנסיס החדש של יונדאי יותיר חותם

רכב הפנאי הענק של מותג הסופר-פרימיום של קבוצת יונדאי מגיע אלינו, לאחר טבילת אש מכובדת בשוק הצפון האמריקאי • למרות האבזור והטכנולוגיה המתקדמת, לא יהיו לו חיים קלים בשוק שבו הסטטוס והמוצא הם חזות הכול

השקה של כל מותג רכב חדש ובלתי מוכר בשוק הרכב הישראלי השמרני וחדור הסטיגמות היא משימה מאתגרת. כשמדובר במותג יוקרה שאינו אירופי המשימה קשה שבעתיים. כאשר ההשקה מתבצעת בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים הגדולים בתולדות המדינה, אפשר לשבץ אותה בקטגוריה של "ספורט אקסטרים". לפיכך, עוד בטרם נתחיל לדון ברכב עצמו מגיע ליבואנית, כלמוביל, צל"ש על האופטימיות.

המותג ג'נסיס יצא לאוויר העולם ב-2015 כפרויקט של אגו לאומי. דרום קוריאה היא מדינה עם הרבה גאווה פטריוטית ויש בה הרבה אנשים עשירים ובעלי שררה, שבעבר נאלצו לנייד את עצמם בלימוזינות מוזרות מייצור מקומי ובלבד, שלא להיראות במכונית פאר מתוצרת זרה - סוג של טאבו בפוליטיקה ובעולם העסקים הציבורי של קוריאה.

לפיכך רתמה קבוצת יונדאי מוטורס את כל משאביה כדי להקים מותג יוקרה עצמאי, שישים על הכוונת את צמרת מותגי הפאר האירופים. קונספט המותג וכלי הרכב עצמם תוכננו ועוצבו על ידי "נבחרת כוכבים" מתעשיית הרכב האירופית והאמריקאית שנשכרה למשימה, ואת ההשפעה הבינלאומית ניתן לראות היטב בעיצוב החיצוני של ה-GV80 החדש - ה-SUV הראשון של המותג, שהושק ב-2020, בעיצומו של משבר הקורונה.

 
  

לא תתחמקו מתמונה בסטורי

עיצוב הגריל, למשל, שואב השראה מבנטלי, כונסי האוויר בצדדים מריינג'רובר, הפנסים מוולבו, הסמל מאסטון מרטין, הפרופיל מב.מ.וו והזנב ממרצדס. המכלול כולו נראה הדוק ונמרץ, ארוז בממדי ענק, מעוטר בכמויות של כרום, שניתן להבחין בהן מהחלל, וניצב על חישוקי 22 אינץ' שמעניקים לרכב יציבה של "ביגפוט". ההשפעה שלו על הרחוב הישראלי מיידית ומנעד רחב מאוד של צופים, מבעלי רכב יוקרה ועד נערים סקרנים, שלפו את המצלמות והעלו אותו לסטורי.

אם עיצוב החוץ משלב את רוח רובע "גנגאם" בסיאול עם תרבות ההיפ-הופ של לוס אנג'לס, עיצוב הפנים הוא כולו "זן" ומוזיקה קלאסית, התא מפגין איכות עילית וביטחון עצמי ביכולת הייצור, שאינו נופל מזה של מותגים שקיימים עשרות שנים, עם מושבי העור ודיפוני הגה בעלי גימור משובץ שתפורים בעבודת יד מרהיבה ומשלבים טקסטורות יוקרתיות. כל פינה גלויה בתא, אפילו בשיפולי הדלתות, עטויה בפלסטיק רך ו/או בגימור מתכתי כסוף ו/או בעץ מרהיב; מסך מולטימדיה של 14.5 אינץ' נראה כמו פריט עיצוב בבית של ארכיטקט והדלתות המאסיביות, שסוגרות את עצמן עצמאית, מבודדות לחלוטין את התא מהסביבה ומותירות את הבמה פנויה למערכת הקול הייחודית. גם הגימור מרשים ורכב ההדגמה שלנו, שעבר בחייו הקצרים כמעט 11 אלף קילומטרים מפרכים, הרגיש כאילו ירד מפס הייצור.

מרחב הפנים מעניק לחמישה מבוגרים מרחב של לימוזינה ויש גם צמד מושבים מתקפלים חשמלית לנוסעים בשורה השלישית, אם כי הם מיועדים בעיקר לילדים. לטעמנו האישי, הנדסת האנוש קצת מושכת יותר מדי לכיוון הגימיק. אנחנו לא חסידים גדולים של בורר ההילוכים הרוטורי וגם לא של מתג המגע העגול המרכזי, ששולט באין-ספור התפריטים, אם כי שני פקדי השליטה הללו מעוצבים כמו תכשיטים יוקרתיים.

אבזור בשיטת "הכול כלול"

התחום שבו ה-GV80 שולף את האסים מהשרוול הוא אבזור תקני בשיטת "הכול כלול". נשים רגע בצד גדג'טים ביזאריים של האלפיון העליון כמו מחולל רעשי רקע "מרגיעים" עם בחירה בין קולות של יער, ים, גשם ובית קפה הומה, או מערכת חיישנים פנימיים שמודדת את הפיזיולוגיה של הנהג ומתאימה עבורו אוטומטית את המושב החשמלי המשוכלל לתנוחה "בריאה". אבל כבר נהגנו ברכבי יוקרה, שגובים עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים עבור תוספות אופציונליות שכלולות ברכב הזה כסטנדרט. בין השאר שליטה חשמלית מלאה גם בשורת המושבים האחורית עם כיוונון למצב שינה, מערכת קול של "לקסיקון", עיסוי מתקדם לנוסעים מלפנים, אפשרות לתכנת את השדה האקוסטי ברכב באמצעות מערכת ביטול רעשים ממוחשבת, וכך הלאה. בנוסף, יש גם ערכה אקטיבית לסיוע בנהיגה, שכוללת את כל הפיצ'רים הבטיחותיים והסמי-אוטונומיים הקיימים, אבל קצת מתקשה להסתגל לסימונים המשובשים של כבישי ישראל.

רכב ההדגמה שלנו היה אב-טיפוס ראשוני שצויד במנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ו-304 כ"ס, שהוא אחד משני מנועי הבנזין שמוצעים בשוק האמריקאי. המנוע הזה לא יגיע ארצה בשלב הראשון ובמקומו יגיע הרכב כסטנדרט עם טורבו-דיזל מסיבי, שתוכנן עבור השוק האירופי (והקוריאני). גם למנוע הבנזין הקטן עמו נסענו לא חסר כוח והוא הודף את ה-2.15 טון של הרכב, לפני נוסעים ומטען, בקצב מכובד בעליות תלולות עם רזרבות לעקיפות נמרצות. הוא משייט על הכביש המהיר בשלווה שראויה לרכב פרימיום, אבל הצליל שלו תחת עומס נשמע קצת מחוספס ולא הולם את האווירה הכללית.

התנהגות הכביש מרשימה. למרות המאסה, הממדים והייעוד הצפון אמריקאי הרכב מרגיש מהודק, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי, מפגין נטיית גוף מרוסנת למדי בפניות וההגה מרגיש מדויק ושומר על קשר טוב בין הנהג לכביש תודות למערכת הנעה כפולה מתוחכמת ומתלים מתכווננים. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שלתכנון השלדה נשכרו שירותי של אחד המהנדסים הבכירים לשעבר של חטיבת הספורט המוטורי בב.מ.וו.

אמרה ידועה בשוק היא, שמוצרים של מותג "אנדרדוג" חדש תמיד יציעו תמורה מרשימה מזו של מותגים וותיקים ומבוססים, כי הוא יותר משקיע ומשתדל להצטיין יותר. אמנם קצת קשה לקרוא "אנדרדוג" למותג שמאחוריו ניצבים המשאבים הבלתי-מוגבלים של "תאגיד המדינה" יונדאי מוטורס, אבל במקרה של ה-GV80 האמרה מדויקת. זהו רכב מרשים מבחינה הנדסית עם תא נוסעים, אבזור תקני ותחכום, שכמותם קשה לקבל בצד הנמוך של 800 אלף שקל. מנגד הוא יוצא לפלח מצומצם, שבו הסטטוס ותדמית המותג הם חזות הכול. ובמחיר שינוע סביב חצי מיליון שקל, הוא יצטרך לעשות מאמצים יוצאי דופן כדי להותיר חותם על השוק המקומי המקובע. אפילו אם השנה הייתה נורמלית. 

המתחרות

לקסוס RX450 לונג

480 אלף שקל עולה גרסת 7 המושבים הארוכה של לקסוס RX450 . תא הנוסעים מפואר ובנוי היטב וההנעה ההיברידית כולל מנוע 6 צילינדרים בנפח 3.5 ליטר ומנוע חשמלי שמייצרים במשולב 313 כ"ס ומאיצים את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8 שניות

לקסוס RX450 לונג
 לקסוס RX450 לונג

אאודי Q7

590 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הדור החדש של אאודי Q7 עם מנוע 3 ליטר טורבו בהספק 340 כ"ס. הרכב מצויד בשבעה מושבים, כשהאחוריים מיועדים בעיקר לילדים. הוא מאיץ מאפס ל-100 ב-5.9 שניות ומצויד בהנעה כפולה

קאדילק XT6

400 אלף שקל עולה ה- XT6 של קאדילק שנמתחת לאורך של יותר מ-5 מ'. לרכב תא נוסעים מפואר לחמישה מבוגרים פלוס שני מתבגרים ומערך פיקוד עדכני על בסיס מסכים דיגיטליים. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס