גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגרלת הבתים: איך בוחרת ההתאחדות את אצטדיוני הנבחרות?

למה עדיין מתקיימים טורנירי נבחרות ישראל, שוליים יחסית ולא מושכי קהל - באצטדיון ר"ג הענק והמיושן (מטעמי חיסכון של 10,000 שקל למשחק) ■ האם קיים הסכם היסטורי כלשהו עם עיריית פ"ת על המושבה, שמחייב עריכת משחקי בית של הנבחרות שם (לא) ■ ומדוע המגרש החדש והנוצץ בב"ש עדיין לא נכנס ללופ המשחקים הבינלאומיים (כי אין מספיק בתי מלון בב"ש)

אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי
אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי

היום (ה') יבוא לסיומו טורניר החורף הבינלאומי לנבחרות נוער שנערך לסירוגין סביב חג החנוכה למעלה מ-40 שנה. באופן פרדוקסלי, מתקיים הטורניר הזה בבית הנבחרות בשפיים, מקום בו בדרך כלל מתקיימים טורנירים כאלה, ובאצטדיון רמת גן העתיק, שכבר חשבנו שיצא מהתקן - וש-40 אלף כיסאותיו מבליטים את שיממונו בטורנירים מאין אלה.

הטורניר הזה שוחק בלא מעט מגרשים לאורך ההיסטוריה. בשנותיו הראשונות משך קהל, בדיוק כפי שעשה טורניר האינטרטוטו, אבל מרגע שבו התקבלה ישראל לאופ"א והחל העידן הרב-ערוצי, הוא לא מעניין נפש חיה זולת בני משפחות השחקנים ואולי כמה חברים. אוהד מן השורה לא יטריח את עצמו למשחק כזה, מהרבה סיבות - ולכן הבחירה ברמת גן הענק, מחייבת בדיקה לגבי מדיניות העדפת האצטדיונים של ההתאחדות לכדורגל.

70 משחקי נבחרות

אצטדיון רמת גן, חייבים לומר, כמו בית הנבחרות, נמצא למעשה בשליטת ההתאחדות לכדורגל. משרדי ההתאחדות נמצאים בו, ומעשית, אין צורך בתשלום דמי שימוש עבורו, בהשוואה לאצטדיונים אחרים ברחבי ישראל שרובם נמצאים או בבעלות מוניציפאלית או תחת שליטה של חברה כלכלית אותה הקימה הרשות המוניציפאלית הרלוונטית. מהבחינה הזו, כל משחק מבין ששת משחקי טורניר החורף "חסך" להתאחדות 10,000 שקל דמי שימוש. גם כמות המאבטחים קטנה יותר, והקטנת ההוצאות עומדת כרגע בראש מעייניה של ההתאחדות, הנאבקת על הקטנת הגירעון שלה.

בשלוש השנים האחרונות - לא כולל יורו 2013 לנבחרות צעירות - קוימו כ-70 משחקי נבחרות בכל הגילאים בישראל, חלקם משחקים במסגרת רשמית - מוקדמות אליפות אירופה או מוקדמות מונדיאל - וחלקם משחקי הכנה. במקביל, החל מנובמבר 2011, החלו להכנס לסבב אצטדיונים חדשים: המושבה, נתניה, סמי עופר. אצטדיונים ותיקים יותר כמו רמת גן ובלומפילד הולכים ומאבדים מיוקרתם ההיסטורית. ייאמר לזכותה של ההתאחדות כי החלוקה יחסית שווה. אצטדיון המושבה בפ"ת אירח 12 משחקים, האצטדיון בנתניה 11 משחקים ולטובת משחקי נבחרת הנשים או הנערות מוקצה בעיקר האצטדיון העירוני בלוד.

מה קורה עם האצטדיון החדש בבאר שבע, אצטדיון טוטו בעכו או האצטדיון בקרית שמונה? ואפילו עפולה? האם הפריפריות נדחקות לשוליים? בהתאחדות טוענים שלא. לראיה: בערב ההשקה של אצטדיון טרנר בבאר שבע לפני שלושה חודשים, נפגשו לשיחת מסדרון ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' ומנכ"ל ההתאחדות, רותם קמר. בהתאחדות הציעו לדנילוביץ' להצטרף לסבב. דנילוביץ' הביע התלהבות, אך עד כה לא נמצא הטורניר שינדוד דרומה. בהתאחדות ניסו דווקא להגן השבוע על ההחלטה לקיים את טורניר החורף באצטדיון רמתן גן, והופתעו מהשאלה לגבי באר שבע. שם טוענים שזה יקרה, אבל צריך לזכור כי אופ"א מעמידה מספר סייגים: מרחק משדה התעופה וכמות בתי מלון. כאשר נערך משחק בינארצי אחד נדרשים שלושה בתי מלון: לנבחרת המארחת, לנבחרת האורחת ולצוות השיפוט. במקרה של טורניר בן ארבע נבחרות, נדרשים כבר חמישה בתי מלון. בבאר שבע יש מלון אחד אחד בסטנדרט של 4 כוכבים - מלון לאונרדו - ואילו שאר המלונות נמצאים ברדיוס רחב יותר, באשקלון או במצפה רמון. די שנבחרת אורחת תסרב ללון כל כך רחוק מהמגרש בו תשחק, וכל הסיפור יקרוס. יש גם עניין של מגרשי אימון שמפחית את הסיכוי של מקומות אחרים בפריפריה. ועדיין, גם בהתאחדות וגם בעיריית באר שבע, טוענים כי מדובר בסך הכל באצטדיון חדש שבמהרה ייכנס לפעילות של כדורגל נבחרות, כאשר בכוונת העירייה להקים עוד חדרי אירוח בסביבת האצטדיון עצמו. בעירייה אמרו השבוע: "נשמח לארח. אם תבוא איזה בקשה מההתאחדות, אנחנו נשקול, והעיר בהחלט תרצה לארח. כמובן שבתיאום מראש". בהתאחדות אמרו: "הגעת נבחרת בסדר גודל של הצעירה/בוגרת לבאר שבע היא רק עניין של זמן".

הסדר עם קיבוץ שפיים

בהתאחדות גם מודים כי הכוונת טורנירים איזוטריים כמו מוקדמות אליפות אירופה לנערות או לנערים, לערי הפריפריה - טורנירים שלא מעניינים גם כשהם נערכים באיזור המרכז - עלולה ליצור תחושה של גישה מתנשאת מצד ההתאחדות לפריפריות, בבחינת "זרקנו לכם טורניר לא אטרקטיבי". בהתאחדות דחו מכל וכל את הטענה לפיה התרומה שקיבלו מערייית פתח תקווה לקיום יורו 2013 - מיליון שקל - כללה בתוכה התנייה לקיים משחקים נוספים במושבה. עוד אומרים בהתאחדות כי קיום מספר רב של משחקים בבית הנבחרות הוא חלק מהסדר עם קיבוץ שפיים שמחזיק בבית מלון הנמצא במרחק של צעדים ספורים מבית הנבחרות. בהתאחדות גם דוחים את הטענה כי בלומפילד יצא מהסבב בגלל דמי שכירות גבוהים של חברת היכלי הספורט, המפעילה עבור עיריית תל אביב את המגרש - וטוענים כי אין דבר כזה (וגם כי הם לא מחוייבים בתנאי מכרז בחלוקה למגרשים).

אגב, גם בכדורסל מתעוררת שאלה דומה. בשבוע שעבר החליטו בפיב"א לקיים את אחד מבתי יורובאסקט 2017 בהיכל הספורט ביד אליהו. באיגוד טוענים כי הגישו למועמדות את יד אליהו ולא את הארנה בירושלים בהנחה כי סיכוייו היו טובים יותר, לאור העובדה כי אירח שני טורנירי פיינל-פור, אליפות אירופה לנשים, גמר גביע אירופה לאלופות (המשחק בין איניס וארזה ליוגופלסטיקה ב-1972 שלכבודו קירו את המגרש הפתוח והגדילו אותו ל-10,000 מקומות), וכמובן מאות משחקי יורוליג. למה לא ירושלים? באיגוד לא יגידו זאת לציטוט, אבל אין ספק כי מבחינה פוליטית סיכוייה של ירושלים היו קטנים יותר, עוד לפני שנכנסים לשיקולים בטחוניים - מה גם שאיזור הארנה סובל מבעיות גישה חמורות, חניה, ועוד.

מגרשים שאירחו

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

איילת אבו חלא / צילום: יח''צ

המנהלת שנוסעת בכל יום שעתיים לעבודה, תחת אש: "רצות מחשבות - מה יקרה אם ייפול עליי משהו"

היא גדלה בחברה הדרוזית "שבה בנות לא מתגייסות" אבל לא ויתרה על שירות, עשתה שני תארים במקביל לקידום בעבודה, והיום מנהלת משאבי אנוש בתנובה גליל, שמספקת מוצרים אפילו למקדונלד'ס ● "יש מטחים כבדים על קריית שמונה וזה תופס אותנו באמצע העבודה, אבל מג'נגלים" ● שיחה קצרה עם איילת אבו חלא

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל