שר התקשורת כחלון ביקש דיון דחוף בנושא אנטנות הסלולר

החשש: ללא הקלות בהקמת אנטנות סלולר לא ניתן להרחיב את התחרות

שר התקשורת, משה כחלון, מזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי הפנים, איכות הסביבה והאוצר, בנושא אנטנות הסלולר. בפנייה לשרים מציין כחלון כי ללא פשרה בנושא מתקני גישה אלחוטיים (אנטנות סלולר קטנות) תיפגע התחרות בשוק הסלולר פגיעה אנושה, כיוון שמפעיל סלולר חדש לא יוכל להיכנס לשוק.

כחלון, ששב מביקור של שבוע בחו"ל, הורה מיד עם שובו לזמן את השרים לדיון בעקבות התפתחויות שבוע שעבר: שר הפנים, אלי ישי, החליט לבטל את הפטור המאפשר לחברות סלולר להקים מתקני גישה אלחוטיים ללא היתר בנייה מוועדות מקומיות. עם זאת, מהחלטה זו חורגים מפעילים חדשים, שיוכלו להקים 40% מהאתרים שלהם תוך שימוש בפטור, ולמשך חמש שנים בלבד.

החלטה זו נכתבה במכתב שהוציא ישי, והיא עומדת בניגוד להמלצות משרדי התקשורת והאוצר, שתמכו בהשארת הפטור במלואו או לכל הפחות להחרגה מלאה של מפעיל הסלולר החדש שמתוכנן לקום (כנראה מירס).

לאחר אישור תוכנית המתאר הארצית (שמבטלת את הפטור), משרד התקשורת ראה צורך בהמשך הסדר הפטור לתקופה של שנה עד שנתיים, זאת נוכח הקשיים שמערימה המועצה לתכנון ולבנייה בקשור להקמת אנטנות, בפרט באזורים העירוניים.

בלי לבזבז זמן

משרדי הפנים והגנת הסביבה הסיקו כי לא קיימת הצדקה להמשך הסדר הפטור על מתקני תקשורת סלולר. כעת הדיון עובר לוועדת הכלכלה, שם צפוי המשך המאבק. אם תתקבל עמדת משרדים אלה והסדר הפטור יופסק, הדבר ישפיע לרעה על אפשרויות הפריסה ואיכות השירות של חברות הסלולר ללקוחותיהן, במיוחד באזורים צפופים. מטרת התקנות שיוגשו לוועדת הכלכלה היא צמצום והגבלה של תחולת הפטור מהיתר הבנייה, והשימוש בו למתקני גישה אלחוטית.

כחלון לא רוצה להגיע לדיון בוועדת הכלכלה ולפתוח את הנושא מחדש. מטרתו היא להציג חזית אחידה של הממשלה. הוא לא מעוניין לבזבז זמן מיותר על דיונים שיעכבו את כניסתו של מפעיל חדש, וכך ליצור מצב שהמכרז שעליו שוקד משרד התקשורת בימים אלה, שמטרתו להקצות תדרים לטובת הקמת רשת סלולר נוספת, יהיה מיותר. כאמור, ללא הארכה של הפטור או החרגה של מפעיל סלולר חדש, ספק אם בכלל ניתן יהיה להקים רשת חדשה.