חילופי שלטון כלכלי

לאמריקני יש יכולת לבזבז אך חסר לו חשק, ואילו הסיני מבזבז כי הממשלה שלו חפצה

בשנים שקדמו למשבר הכלכלי הגלובלי, וביתר שאת בתקופה האחרונה, אנו עדים לדיון הנרחב סביב השאלה מתי תירש סין את הכתר מידי ארה"ב ותהפוך לכלכלה המובילה בעולם.

ארה"ב מתמודדת, ותוסיף להתמודד, עם משימה קשה בדמות הצורך למכור חוב בהיקף של טריליוני דולרים. על רקע רצונה של סין להקטין את קצב מימון החוב האמריקני, וזאת בכדי למזער את חשיפתה לדולר, כמו גם על רקע הירידה ברצונם של משקיעים זרים להשקיע בארה"ב, הופך אתגר זה למורכב עוד יותר. סין, לעומת זאת, ממשיכה להיות אחת הכלכלות הצומחות בעולם, וכלכלתה צפויה לצמוח השנה בשיעור של 7%-8%.

בנוסף, לאחרונה התפרסם מדד מנהלי הרכש בסין המעיד על ההתרחבות התעשייתית המתרחשת כעת בסין. יש לזכור כי המאפיינים הדמוגרפים ומאפייני השווקים בסין הם אלה אשר מאפשרים לה להמשיך ולצמוח בקצבים גבוהים.

כך למשל, העובדה כי רק 45% מאוכלוסיית סין, כ-600 מיליון איש, מתגוררת בערים, וזאת בהשוואה ל-80% מאזרחי ארה"ב המתגוררים באזורים אורבאניים. בשנת 2030 צפוי מספר זה להגיע לכמיליארד איש, עובדה אשר לבטח תגדיל באופן משמעותי את היקף הצריכה הפרטית הסינית.

אין עוררין על כך שאנו ניצבים כיום בעיצומו של תהליך חילופי שלטון בעולם הכלכלי הגלובלי, אך בבואנו לקבוע מתי יתרחש חילוף זה עלינו לתת את הדעת למספר סוגיות. ראשית, יש להתייחס לתנודתיות הקיצונית במצב רוחו של הצרכן האמריקני אשר נעה בין הדוניזם לפוריטניזם.

המשבר והמיתון הנוכחיים העצימו את הפן הפוריטני אצל הצרכנים האמריקניים, מה שהוביל לירידה החדה ביותר בצריכה הפרטית שחווה המשק האמריקני מאז מלחמת העולם השנייה. כיום, עם עליית כוח הקנייה והגידול ברמת החיסכון לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה ב-15 שנים, יש לצרכן האמריקני היכולת לבזבז אך הוא עדיין חסר רצון לעשות כן. עם זאת, יש להדגיש כי כעת מתחילה לשכוך הפאניקה, מה שעשוי להשיב את רצון הצרכנים לצרוך.

סוגיה נוספת עליה יש לתת את הדעת הינה העובדה כי חוזקה ועוצמתה של סין נובעים כיום בעיקר מהתערבות ממשלתית מאסיבית וממדיניות מוניטארית אגרסיבית. על מנת שכלכלת סין תוסיף לצמוח גם לאחר הפסקת המדיניות הפיסקאלית והמוניטארית הנרחבת, נדרשת סין לחולל שינויים ולעבור לכלכלה שחוזקה נובע מהשוק המקומי ומהצריכה המקומית ואשר נשענת על מעמד ביניים רחב.

אין ספק כי בכלכלה העולמית מתחולל כיום ערעור משמעותי במאזן הכוחות, אולם לא ניתן לנבא ולחזות מתי תירש סין את מקומה של ארה"ב ותהפוך לכלכלה המובילה בעולם.

הכותב הוא יו"ר ומנהל עסקים ראשי ב- Deloitte בריטמן אלמגור זהר, חבר מנהיגות ועידת ישראל לעסקים 2009